Interviurile Academia Heidi

De ce (atâtea) cursuri de parenting?

Mihaela Tiron, protagonista interviului din luna octombrie de la Academia Heidi este absolventă a Facultăţii de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei şi instructor educaţional. Pentru că a fost la toate cursurile mari (min.12 ore) de educaţie pentru părinţi de la Academia Heidi, am fost tare curioşi ce a făcut-o să vină la primul, şi ce a motivat-o apoi să nu se mai oprească. : )

Interviurile Academia Heidi

Academia Heidi: Dragă Mihaela, ai terminat Facultatea de Psihologie, lucrezi de câţiva ani ca instructor educaţional, de ce mergi la cursuri de parenting?
Mihaela Tiron: Asta e una dintre întrebările frecvente care mi-au fost puse de când am decis să particip la astfel de cursuri. Gândindu-mă la răspuns, am conştientizat dorinţa mea de a construi o relaţie caldă şi constructivă, bazată pe afecţiune şi respect cu fiecare dintre copiii cu care interacţionez. Oferind în acelaşi timp o bază pentru o educaţia „sănătoasă” care să-i împlinească şi să-i ajute să aibă succes în tot ce ei decid să facă – acum şi mai târziu!

Pentru mine această călătorie a început acum un an când am început să-mi dau seama că, de când am început să lucrez cu copiii, atât eu cât şi copiii suntem în continuă schimbare şi evoluţie, că ceea ce funcţiona la început în relaţia noastră nu mai funcţionează neapărat şi acum. Aveam nevoie să-mi clarific în ce sens vreau să îndrept schimbarea aceasta. Ştiam sigur că îmi doresc o relaţie apropiată şi caldă cu fiecare dintre ei, în care fiecare să fie liber să se exprime pe sine şi emoţiile sale, în care să ne bucurăm de prezenţa celuilalt, de încredere şi suport. Îmi doream relaţii care să ne permită fiecăruia să creştem! Totodată, aveam în vedere clar atribuţiile mele de instructor educaţional şi îmi doream ca activităţile de învăţare pe care le desfăşor cu copiii să fie în slujba dezvoltării întregului potenţial corespunzător vârstei. Consider că „bagajul” cu care un copil porneşte la drum trebuie să includă încrederea în sine, independenţa, creativitatea, curajul şi iniţiativa, empatia, cooperarea cu ceilalţi şi competiţia cu sine, curiozitatea şi dorinţa continuă de a învăţa, de a explora, de a evolua, abilităţile de a comunica, a lua decizii şi a rezolva probleme.

Îmi doream să contribui la acea educaţie adevărată pentru o viaţă împlinită! Ştiam că îmi doresc acest lucru şi mai ştiam că vreau să învăţ CUM să-l pot face! Ştiam că am nevoie de un „set de unelte” adecvat.

Academia Heidi: Deci aşa ai ajuns la cursurile noastre de educaţie pentru părinţi?
Mihaela Tiron: Da. După principiul vechiului proverb englez „Where there’s a will, there’s a way”, am descoperit cursurile pe care le-aţi organizat în “sezonul” primăvară-vară al acestui an.

Primul curs la care am participat a fost cel de Educaţie Empatică susţinut de Monica Reu. Am descoperit cum pot face ca relaţiile pe care le am cu copiii cu care lucrez să fie oportunăţi de creştere pentru fiecare dintre noi. Relaţii în care să am grijă de mine în aceeaşi măsură în care am grijă de copii, iar cu ajutorul  Monicăi am învăţat cum pot împăca nevoile mele şi nevoile copiilor, ajungând la soluţii care să împlinească ambele seturi de nevoi în aceeaşi măsură. Punând în practică principiile Comunicării Nonviolente am realizat cât de vindecătoare şi transformatoare pot fi empatia şi comunicarea aceea autentică, sinceră, venită din inimă… Am înţeles că secretul pentru relaţii solide este să văd ce este valoros dincolo de comportamente şi cuvinte: nevoile şi sentimentele universal umane, şi că la acest nivel se poate realiza conectarea cu adevărat. M-am convins că doar atâta timp cât nevoile mele sunt împlinite voi putea fi resursă pentru ceilalţi şi voi putea răspunde considerabil mai bine nevoilor lor.

Din moment ce m-am lămurit cum pot crea relaţii bazate pe compasiune şi cum pot deschide comunicarea, mi-am dorit să descopăr cum pot menţine aceste relaţii deschise. Pentru întrebările mele cu privire la cum pot realiza conectarea cu copiii, “pe limba lor”, şi cum pot menţine conectarea cu ei, cursul de Playful Parenting al Otiliei Mantelers a fost edificator! Am trăit pe propria-mi piele cum, cu umor, creativitate şi muuult joc, pot să mă conectez cu copiii şi mai ales să menţin acea stare de conectare. Am redecoperit cât de fericită pot fi interacţionând prin joc şi cât de fericiţi sunt copiii când facem acest lucru după “regulile şi condiţiile” lor. De asemenea, am descoperit cum pot folosi jocul pentru a-i ajuta pe copii să proceseze emoţii mai puţin plăcute: durere, frustrare, tristeţe …şi furie! Mă consider foarte norocoasă să fi putut afla cum anume este “sănătos” să reacţionez atunci când un copil are o criză de furie.

Filosofia Alethei Solter, prezentată pe larg în cursul de Educaţie fără pedepse şi fără recompense ţinut de Anca Iordache, m-a ajutat să-mi schimb cu totul perspectiva faţă de acest subiect delicat pentru mine, până atunci. Astfel, am realizat că iubirea şi acceptarea necondiţionată din partea adulţilor sunt esenţiale în momentele de criză de furie ale copiilor …da, acelea cu plânsete, ţipete şi tăvălit pe jos!!! Am conştientizat încă o dată că empatia, atenţia şi prezenţa sunt soluţiile cu adevărat vindecătoare, care vor ajuta copilul să se “disciplineze” …şi cât este de important să-i permit să plângă (cu mine lângă el) pentru a se vindeca. De asemenea, mi s-a confirmat încă o dată că nici pedeapsa şi nici recompensa nu au nimic în comun cu o educaţie care să permită unui copil să devină un om autonom şi împlinit.

Sigur că pentru a realiza aceste lucruri este nevoie de disponibilitate, de perseverenţă, şi desfăşurare în timp. Gândindu-mă la specificul activităţii mele şi la timpul limitat pe care îl petrec alături de fiecare dintre copii îmi doream foarte mult să aflu cum pot să fructific acest timp cât mai eficient pentru a contribui la acea educaţie în care cred cu tărie că este baza pentru o viaţă împlinită. Aveam nevoie de instrumente concrete, specifice care să mă ajute să “acţionez” eficient. Iar această nevoie a mea a fost întâmpinată şi la cursul Parenting cu Urania Cremene. “Trusa mea de unelte” s-a îmbogăţit considerabil cu tehnici concrete pentru creşterea stimei de sine, pentru atragerea cooperării, pentru dezvoltarea independenţei şi abilităţii de a rezolva problemele pe care le întâmpină în viaţa de zi cu zi. Am aflat o nouă abordare pentru disciplinarea pozitivă, care să nu-i lezeze în niciun fel pe cei mici. Personal, am perceput această abordare ca fiind foarte aproape de unul dintre domeniile mele de suflet, coaching-ul.

Academia Heidi: Ne bucurăm tare mult că fiecare dintre aceste întâlniri a fost revelatoare pentru tine, şi că a avut sens să participi la toate.
Mihaela Tiron: Ei, după participarea la cursuri mi s-a pus o altă întrebare: “De ce ATÂTEA cursuri de parenting?”. Plus-valoarea pe care am obţinut-o a fost posbilitatea de a-mi forma o viziune de ansamblu şi a descoperi care sunt lucrurile cu care rezonez în totalitate pornind de la mai multe abordări diferite, de la experienţa mai multor grupuri de participanţi şi de la experienţa mai multor traineri. Fiecare dintre cursurile de parenting la care am participat au reprezentat câte o piesă specifică, ce împreună, au dat un puzzle. Acesta este imaginea integrativă a ceea ce, pentru mine, înseamnă acea EDUCAŢIE sănătoasă care cred cu adevărat că poate împlini viaţa unei persoane!

photo credits © Victor Cristescu Live Aeons Photography

No Comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

To Top