Echilibria Montessori Education

După un mediu Montessori autentic, integrarea unui copil în sistemul tradițional nu e dificilă. Invers, însă, nu se poate!

Din seria noastră de interviuri Alternative există! nu poate să lipsească și un punct de vedere Montessori. Am stat de vorbă cu Cristina Preda, fondatoarea Echilibria Montessori Education, și am descoperit o persoană extrem de pasionată și implicată în ceea ce face. Cu o experiență managerială bogată, Cristina nu e dispusă să facă compromisuri de la direcția pe care și-a ales-o și construiește temeinic, autentic și sănătos un loc în care metoda Montessori e trăită așa cum a fost ea gândită de Maria Montessori.

Echilibria-Montessori-interviu-Academia-Heidi

Cristina Preda este fondatorul Asociației Echilibria și Co-fondator al Societății pentru Studii Montessori în Romania, care găzduiește Institutul Montessori București. E licențiată în Economie în cadrul Facultății de Relații Economice Internaționale și a petrecut primii 15 ani din viața profesională în corporații multinaționale în poziții de Top Management și Vânzări.
Devenind mămică, a descoperit unicitatea Metodei Educaționale Montessori într-o vizită în SUA și a decis să renunțe treptat la cariera din corporație dedicându-se pe deplin în sprijinirea și răspândirea educației Montessori în România. Echilibria Montessori Kindergarten, grădinița pe care a fondat-o, îmbină Hrana și Pedagogia Autentică pentru copii cu vârste de la 1 la 6 ani. În 2014 se va adăuga și prima grupă de școală pentru Ciclul 1 Primar (6 -9 ani), iar instituția va purta numele de Echilibria Montessori Education (EME). Mai multe despre Cristina și despre echipa Echilibria Montessori Education găsiți aici.

Academia Heidi: Când, cum și de ce ai ales să pornești o grădiță cu pedagogie Montessori?

Cristina Preda: Acum 4 ani am început să vizitez grădinițe pentru fiul meu care avea atunci un pic peste 2 ani și primul lucru de care m-am lovit a fost mâncarea care mie mi s-a părut nepotrivită pentru copii. Așa că primul motiv care m-a condus la deschiderea unui club pentru copii a fost mâncarea. Însă niciodată nu am dorit educație tradițională indiferent dacă este predată într-o grădiniță de stat sau particulară. Atunci când educatorul stă în fața copiilor și le vorbește, transferând informație, se cheamă educație tradițională, care într-un fel îi aliniază pe toți copiii, neținând cont de ritmul și potențialul fiecăruia.

Astfel că am început să caut prin toate mijloacele o altă metodă de predare. Cum cine caută găsește, întâmplător mi-a ieșit în cale o Școală Montessori autentică în Florida, SUA. Am avut șansa să o vizitez și m-am îndrăgostit iremediabil de tot ceea ce făceau acolo. Mi-am dorit să fiu copil și să pot merge la școală din nou! Atunci am decis să transform micul meu club pentru copii, cu hrană sănătoasă, în grădiniță Montessori.

Nu știam atunci că voi fi atât de impresionată de rezultate și de ceea ce înseamnă metoda Montessori încât voi decide să părăsesc poziția de top management pe care o aveam într-o corporație americană și că mă voi dedica în întregime acestui proiect care acum devine și Școală Primară Montessori.

Academia Heidi: Ați primit feedback de la absolvenți? Cum e trecerea în sistemul tradițional de educație?

Cristina Preda: Anul acesta a terminat grădinița prima serie de copii și majoritatea dintre ei va merge în școala noastră începând cu septembrie 2014. Avem feedback însă de la alte grădinițe din țară și străinătate care au școli de mai mult timp. Copiii care au crescut într-un mediu Montessori autentic (mediu corect pregătit cu materiale autentice și educatori care au diplome pentru cursuri de lungă durată oferite de Asociația Montessori Internationale) nu au o dificultate majoră de acceptare a altui sistem de învățământ. Cel mai important pentru părinți este să înțeleagă că între 0-6 ani copilul se definește emoțional și acesta va fi modelul de comportament reactiv mai târziu în viața de adolescent și adult. Este ideal să stea cât mai mult într-un sistem alternativ înainte de a merge în sistemul tradițional. Invers nu se poate. Copiii care au venit din sistemul tradițional la noi (nu mai primim în prezent) au pierdut mare parte din independența și puterea alegerii libere. Ei vin din sisteme unde li se spune ce să facă, cum și când să facă sau au stat acasă prea mult cu bunici care i-au impiedicat să facă unele activități singuri de teamă să nu se rănească sau pentru că adulții, în general, nu cred în potențialul extraordinar al copilului mic.

Un sistem educațional alternativ îi oferă șansa copilului să se autoconstruiască în propriul ritm, mediul clasei fiind special pregătit pentru asta. Astfel, copilul care pleacă mai departe în școala primară tradițională (după un ciclu Montessori de 3 ani) este un copil așezat interior și cu structura de bază corectă pentru înțelegerea lucrurilor abstracte cu care începe direct sistemul tradițional. O dificultate de adaptare la început ar fi statul în bancă nemișcat vreme de 50 minute. Dacă înțelegem modul natural de dezvoltare a oricărui copil și nevoia de mișcare și socializare mai ales la vârsta de 6-12 ani, atunci îi înțelegem și pe ei. Mișcarea face parte din procesul de învățare. Corpul și mintea formează un sistem care funcționează împreună. Sistemul tradițional îi pune în bănci individuale pe copii exact la vârsta când au cea mai mare nevoie de socializare și de asemenea să lucreze împreună pe proiecte sau prezentări de grup. Apoi, la vârsta adolescenței, nu este corect să le cerem să fie comunicativi și să colaboreze. Acest lucru nu va mai fi posibil atunci.

Academia Heidi: Ce ți se pare cel mai greu în actul educațional? Dar în demersul tău?

Cristina Preda: Cel mai dificil este să găsești personal cu structura mentală potrivită, cu preocupările potrivite în viața personală pentru a dori cu adevărat să se uite la copil în alt fel și să nu îl judece. Nu este de ajuns să iubești copiii pentru a fi un educator/învățător bun. Trebuie să ai și cunoștințe de calitate, nu numai despre curriculum-ul care este în uz, ci mai ales despre dezvoltarea psiho-somatică a omului și în special a copilului la toate vârstele. Acestea se învață într-un curs Montessori de calitate care dureaza mai mult decât un master (comparat în număr de ore de teorie și practică). Iar acest lucru e dificil pentru că bugetul pentru a școlariza personalul în afara țării este semnificativ. De asemenea, dotarea claselor cu materialul educativ corepunzător nu este de neglijat la nivel de cost.

Apoi, tot la dificultăți ne putem referi la relația cu unii părinți care nu sunt consecvenți acasă cu ceea ce facem noi la grădiniță. Sau părinți care, deși la nivel declarativ au încredere în noi, în practică nu aplică sfaturile noastre sau deleagă acasă educația copiilor către bunici și bone.

Sursă foto: Echilibria Montessori Education

No Comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

To Top