Parcul empatic există!

Parcul empatic este un proiect care a zăbovit în stadiul de vis tare mulți ani. A ieșit de acolo atunci când a fost înscris la cursa de obstacole Brașov Heroes, iar apoi a devenit realitate când Metropolitan Life și Fundația United Way România au decis să îl susțină până la capăt. Este un proiect mic, dar cu potențial mare. Se dorește a fi un model de parc pentru comunitățile de părinți. Știm că ele nu tocmai există (încă), dar… e un alt vis 🙂 În ce sens model? Parcul empatic e un părculeț (o zonă din Parcul Trandafirilor, cartier Răcădău, Brașov) în care se desfășoară activități altfel, cu resurse minime, dar cu potențiale rezultate imense.
Concret, iată ce se întâmplă în Parcul empatic!

Am săpat cu părinți și cu copii o grădină de legume.
Resurse necesare: acordul primăriei, un petec de pământ, ustensile mici și mari pentru săpat, semințe de legume, cereale, flori.
Ce au învățat copiii din activitate?

  • muncă în echipă
  • cum arată semințele (în legume secționate, în formă pură). Le-au pipăit, mirosit, observat, comparat, iar apoi plantat.
  • cum cresc legumele și cerealele. Poate părea o lecție simplă, dar este un proces fascinant.
  • respect față de natură
  • responsabilitate (părinții îi pot duce pe copii în grădina de legume pentru a o plivi, uda, îngriji)
  • de unde vine hrana noastră
  • și alte lecții, în funcție de creativitatea părinților 🙂

Am făcut un mic Laborator de științe.
Resurse necesare: același acord de la primărie, materiale diverse (pot fi folosite materiale reciclabile, jucării pe care copiii nu le mai folosesc etc).
Noi am folosit un cub de lemn pe care am făurit: o latură pentru a studia diverse suprafețe (șmirghel, linoleum, perii de păr etc), o latură cu un circuit din țevi care poate fi folosit cu apă sau cu bile/nuci, o latură cu un abac și o latură cu magneți și bănuți metalici.
Am făcut și activități cu copiii. Am dus în parc lupe, clepsidre, pipete, magneți.
Ce învață copiii din astfel de activități?

  • că științele sunt distractive
  • că orice poate fi studiat sau pus la îndoială
  • să socializeze cu copii din parc (pentru că am dus noi obiecte, copiii erau nevoiți să facă schimb, să își aștepte rândul, să lucreze în echipă)
  • că parcul este o ditamai zona de explorare

Urmează ca în viitorul apropiat să lansăm și zona de povești și colțul muzical.

Mai avem un tip de activități: Daiana merge în parc și se joacă cu copiii 🙂

Într-o ediție au confecționat instrumente muzicale din baloane, linte, orez ș.a., iar apoi și-au făcut formație 🙂 După ce au cântat, au ascultat muzică, în funcție de preferințele muzicale ale copiilor (de la Vivaldi la Mihail). Într-o altă întâlnire s-au jucat multe multe jocuri. Atât de multe că părinții nu își mai puteau duce copiii acasă.

Parcul empatic se adresează și părinților. Credem că au nevoie de suport, credem că ar fi mult mai bine dacă am forma din nou comunități. De aceea avem un avizier cu informații care se schimbă periodic și, în plus, organizăm evenimente pentru părinți. Inițial am vrut să facem workshopuri în parc, un fel de șezătoare cu părinți 🙂 Nu ne-au ieșit cum ne-am dorit, așa că ne-am mutat sub un acoperiș. Părinții au putut participa gratuit la conferințe pe următoarele teme Inteligența emoțională a copiilor, Alternative la recompense și pedepse, Disciplinare prin joc. Și vor mai urma 😉 Încă nu știm cum să creăm comunitate cu părinții din parc, dar mai avem timp 🙂

Povestea continuă, așa că… vom reveni cu imagini 🙂

P.S.: Nu mai contează că gardul de la grădina de legume a dispărut după 2 zile de când a fost montat. Nici că am anulat mai multe ediții din cauza atâtor ploi.

No Comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

To Top